L'Ajuntament de Valls aprova el projecte de reforma urbanística del passeig dels Caputxins i la carretera del Pla

L'Ajuntament de Valls aprova el projecte de reforma urbanística del passeig dels Caputxins i la carretera del Pla

L'Ajuntament de Valls aprova el projecte de reforma urbanística del passeig dels Caputxins i la carretera del Pla

> El projecte, amb una inversió de 1,2 milions d’euros, inclou la transformació urbana d’un àmbit central de la ciutat de més de 11.300 m2

> Es prioritza als vianants amb voreres més àmplies i es reforma tota la carretera del Pla entre les places Font de la Manxa i de la Creu

> El canvi urbanístic al passeig dels Caputxins posarà en valor elements patrimonials com la Biblioteca Popular, l’església del Lledó i el monument als Xiquets de Valls

> En la licitació s’inclourà com a millora la recuperació de la font lluminosa de la Manxa

> En les properes setmanes es presentarà el projecte als veïns, abans de la seva aprovació definitiva

La Junta de Govern de l’Ajuntament de Valls ha aprovat inicialment el projecte de reforma urbanística d’un àmbit central de la ciutat com són el passeig dels Caputxins i el tram de la carretera del Pla entre les places de la Creu i de la Font de la Manxa. Es tracta d’11.300 m2 del centre de la ciutat en els que l’Ajuntament invertirà 1.244.705 euros, en una obra integral que inclou la renovació completa del ferm, l’ampliació de voreres i la modernització total de les xarxes de serveis públics.

L’obra inclourà a més tots els vials que enllacen el passeig dels Caputxins amb la carretera del Pla, com són els carrers de Veciana, Maria Codina, Priorat del Lledó, Sant Magí i Francesc Rodon i Queralt. El projecte també preveu la millora urbanística de la plaça Font de la Manxa, com a un dels centres neuràlgics de Valls i eix vertebrador amb la ciutat i les antigues entrades per les carreteres de Montblanc i del Pla i el carrer Anselm Clavé.

A més, també s’ha projectat la renovació de les connexions d’aigua i d’electricitat per garantir que el sortidor de la font lluminosa de la Manxa pugui tornar a entrar en funcionament. Tot i que en el projecte no s’han incorporat les obres d’aquesta font ornamental, la intenció de l’Ajuntament és incorporar-ho com a millora que podran presentar les empreses que es presentin a la licitació pública. D’aquesta manera, la ciutat recuperaria la font de llum i aigua que es va construir al centre de la plaça coincidint amb les Festes Decennals de l’any 1971, obra del reconegut enginyer Carles Buïgas, projectista entre d’altres de les Fonts Màgiques de Montjuïc a Barcelona.

Passeig dels Caputxins patrimonial

De fet, el projecte aprovat inicialment per l’Ajuntament vol posar en valor els elements patrimonials d’aquest entorn de la ciutat, en especial a l’àmbit del passeig dels Caputxins. D’aquesta manera, a la part alta d’aquest passeig de 185 metres de longitud, s’ha previst una plataforma viària a un sol nivell que uniria els edificis històrics de l’església de la Mare de Déu del Lledó, de la Biblioteca Popular i de la Casa de Cultura. Així, en aquest extrem s’empraria un paviment diferenciat al de la resta del passeig, s’eliminarien els aparcaments per alliberar la zona de cotxes estacionats i la secció de vial seria a un sol nivell. D’aquesta manera, es crearia l’efecte urbanístic d’un espai en format de plaça al final de passeig dels Caputxins que destacaria visualment aquesta cruïlla presidida pels tres edificis singulars del Lledó, la Popular i la Casa de Cultura que acull el Museu de Valls i l’Arxiu Històric Comarcal.

De manera similar s’actuaria al principi del passeig, a la cruïlla amb la plaça Font de la Manxa que presideix el monument als Xiquets de Valls que l’any 1969 va erigir l’escultor vallenc Josep Busquets. També s’ha projectat una plataforma viària a un sol nivell que faria més fàcil i còmoda aquesta cruïlla per als vianants, a més de diferenciar el tipus de paviment per conformar també una plaça al voltant del monument. A més, també s’ha previst instal·lar una il·luminació ornamental específica que realci al monument dels Xiquets de Valls.

En la resta del passeig es manté la configuració actual amb l’espai central per a vianants de 7 metres d’amplada, renovant això sí tot el paviment. Es conservarien els arbres i també els punts de llum actuals característics del passeig, tot i que es restaurarien i es modernitzaria la instal·lació elèctrica i es canviarien a tecnologia led per augmentar així lluminositat i a la vegada reduir consum energètic.

Les voreres laterals s’ampliarien fins com a mínim als 1,2 metres, en tots els trams per sobre de les voreres actuals que no arriben al metre d’amplada. De fet, el projecte prioritza en molts punts la mobilitat dels vianants i així, per exemple, es podrà comprovar a les cruïlles amb els carrers Veciana, Maria Codina, Priorat del Lledó i Sant Magí. En aquest tram, el vianant no haurà de baixar i pujar de la vorera per creuar les cruïlles de carrers, sinó que la vorera tindrà continuïtat al mateix nivell i tindrà una amplada de més de 3 metres. També la major part de passos de vianants, tan al passeig dels Caputxins com a la carretera del Pla i en tot l’àmbit del projecte són elevats i adaptats per fer-los més còmodes, per garantir que els vehicles redueixin la marxa de circulació. A més, els passos de vianants inclouen paviment especial adaptat a normativa que indica l’existència d’una cruïlla a les persones cegues i les guia per on creuar-la.

La transformació de la carretera del Pla

La carretera del Pla també es dissenya reforçant també el paper del vianant, a la vegada que mantenint la circulació de vehicles al tractar-se d’una de les artèries principals de la ciutat. El principal canvi es podrà observar també en les voreres, millorant i fent més segures per als vianants les cruïlles. Així, en les cruïlles que uneixen la carretera del Pla amb carrers principals, s’ha optat per situar-hi passos elevats de vianants que mantenen el mateix nivell de la vorera i obliguen els vehicles a reduir la marxa, com seria el cas de les cantonades amb els carrers Colom, Sant Magí, Rodon i Queralt, Xiquets de Valls o plaça de la Creu.

En cruïlles que no suporten tanta circulació de pas de vehicles com són les dels carrers Veciana, Maria Codina, Priorat del Lledó, s’opta per facilitar encara més el pas als vianants, donant continuïtat a la vorera. De fet, en aquests tres carrers, els més estrets de la zona, s’ha optat per un tractament urbanístic de plataforma única en els que, tot i està permesa la circulació de vehicles, el vianant té prioritat de pas.

El projecte també ha previst la renovació de xarxes de serveis públics. Així, es modernitzarà completament el clavegueram i s’instal·larà una xarxa separativa per aigües pluvials. A més, també s’ha previst la renovació de la xarxa elèctrica i la totalitat de l’enllumenat pública, a més de la reserva apropiada per als serveis de telecomunicacions i gas. Amb els canvis també s’ha previst integrar la carretera del Pla com a nova zona blava d’estacionament regulat, per facilitar la mobilitat i rotació de vehicles en aquesta zona de la ciutat.

L’Ajuntament de Valls ha previst aprovar definitivament el projecte i procedir a la licitació pública de les obres. En aquest període, es presentarà en trobades amb veïns de tot l’àmbit la proposta tècnica per informar-los dels detalls i les característiques. El projecte té un període d’execució estimat de deu mesos i les obres, donada la seva envergadura, es realitzaria per fases per minimitzar-ne les molèsties.

Descarregar plànols

 

  16 de novembre de 2017