La tradició acrobàtica de Tànger giravolta a la Santa Úrsula vallenca

La tradició acrobàtica de Tànger giravolta a la Santa Úrsula vallenca

La tradició acrobàtica de Tànger giravolta a la Santa Úrsula vallenca

> La tradició acrobàtica de Tànger giravolta a la Santa Úrsula vallenca

> Des de la platja de Tànger, les acrobàcies més fascinants s’exhibeixen demà al Centre Cultural de Valls

> L’espectacle està recomanat per a públic familiar a partir dels 6 anys

> Una altra plaça castellera, Mataró, també acull el muntatge diumenge

En el marc de la Fira de Santa Úrsula de Valls dissabte 20 a les 9 del vespre arriba com a estrena a les comarques tarragonines la nova proposta del Groupe Acrobatique de Tanger, companyia que aquest estiu ha meravellat al Festival Grec de Barcelona per tercer cop en la seva història. Avui els homes i dones procedents del bressol dels acròbates marroquins han xafat el km 0 casteller en companyia de les dues colles dels Xiquets de Valls i de les associacions nordafricanes amb seu a la capital de l’Alt Camp. Unes i altres s’han implicat perquè sigui possible la participació d’aquesta mostra del Patrimoni Immaterial Mundial de la UNESCO, d’origen bereber.

“Halka” és el seu quart espectacle i la primera creació col·lectiva de la companyia «després de tres espectacles ideats per diferents artistes, vam decidir agafar les regnes nosaltres perquè teníem molt a dir», segons comenta la directora marroquina, Sanae el Kamouni. El títol de l’espectacle fa referència al cercle que les multituds formen en espais públics, habitualment una gran plaça, al voltant de tota mena d’animadors espontanis com contacontes, acròbates o cantants que fan gala del seu art. Al Marroc, país d’origen d’aquest grup, molts artistes comencen practicant a les «halkes», i és aquest el punt de partida de les formes circulars en què es desenvolupen les acrobàcies. La «halka» és una mena d’àgora festiva que aplega multituds al seu voltant. Des d’un llenguatge actual, l’obra transmet aquest esperit festiu i familiar, amb música, danses i humor embolcallant les acrobàcies.

«Halka és la forma teatral més antiga», assenyala la directora del Groupe Acrobatique de Tànger. «És un retorn als nostres orígens. Treballem en cercle i combinem una part més espiritual amb una altra més festiva. Durant una hora d’espectacle, hi ha música en directe, i no només comptem amb dos músics, també els 12 acròbates canten cançons». La banda sonora inclou alguns dels temes més populars de resistència marroquina dels anys 60. «Són peces que tothom coneix al nostre país. Tot i que no coneguis l'idioma t'arriben igualment i et transmeten la seva força».

El propòsit principal d’aquest grup és mantenir viva la tradició de l’acrobàcia marroquina que té els seus epicentres a les ciutats de Marraquèix i de Tànger, i més concretament a les platges d’aquesta segona localitat. La sorra de les platges de Tànger és el testimoni mut de la història d’aquest art i d’aquesta tècnica. Fa anys que els artistes hi assagen i elaboren les seves creacions amb el mar Mediterrani com a teló de fons. «Vam néixer el 2003 a la platja i des de llavors no hem parat, explica la directora que busca aliats allà on viatja». I continua: «Un cop més comptem amb la col·laboració de prestigiosos artistes com Aurélien Bory en la posada en escena o com Airelle Caen de la Compangie XY (premi Ciutat de Barcelona 2012 per l’espectacle “Le Grand C”), internacionalment reconeguda en els més prestigiosos festivals d’espectacles d’arts escèniques», destaca.

Tècnica espectacular

La tècnica de Tànger inclou grans salts, girs en l’aire i piràmides humanes de vertigen que, originàriament, tenien la funció d’espiar els enemics, ja que, en els seus inicis, «les halkes eren danses guerreres», explica Sanae. Un espectacle classificat com a circ però que és molt més, ja que combina tradició i contemporaneïtat i ofereix acrobàcies, música, dansa, teatre gestual, mim, i la paraula. Una aparent simplicitat en els moviments que encara deixen més bocabadats als espectadors. Torres humanes, tombarelles inversemblants o una persona que pot aguantar el pes de sis, amb una coreografia magnífica. L’espectacle s’embolcalla amb un repertori de música amaziga i juga amb elements quotidians com el «facha», un cinturó de tela que utilitzen els aprenents d’acròbates, i uns «djena», gibrells de metall vermells per a la bugada, però també instrument de festa en els casaments, i que els artistes usen per compondre figures estèticament molt belles.

«Més enllà de reviure la tradició, les figures circulars de “Halka” donen forma a una dimensió espiritual amb la intenció de transmetre bellesa, il·lusió i alegria», afirma Sanae el Kamouni. Expressen les contradiccions entre el món sagrat i el profà, i s'interroguen sobre el paper de les dones en les societats magribines, tot amb un embolcall musical fet de poesia, de percussions i de cants que aporten espiritualitat, recordant-nos així que l'acrobàcia tradicional marroquina s'inspira en les ensenyances del savi sufí Sidi Ahmed Ou Moussa, nascut cap a 1460. El Groupe Acrobatic de Tànger situa el patrimoni immaterial al centre i reivindica una cultura militant i democràtica accessible. Piràmides de vertigen i acrobàcies espectaculars en un espectacle d'alt voltatge. És el més nou d'una companyia nascuda a les platges de Tànger l'any 2003, quan un grup de joves marroquins que perfeccionaven la seva tècnica van esdevenir ambaixadors de l'acrobàcia tradicional de la seva terra.

Les localitats, des de 5 euros els infants i des de 6 els castellers, són a la venda les 24 hores a www.ticketea.com , pel canal telefònic 902 044 226, a les mateixes colles castelleres, a la taquilla del Principal avui divendres i a la del Centre Cultural demà dissabte una hora abans de l’espectacle, és a dir, a partir de les 20 h. La proposta també compta amb les promocions Apropa Cultura i Promo Jove. Aquesta segona permet als joves menors de 30 anys aconseguir una entrada per 3 € els darrers 30 minuts abans de l’inici de la funció.

 

TOT SANTA ÚRSULA

> Descarregar programa (pdf)

> Visualitzar programa (issu)

VALLS · 19 D'OCTUBRE DE 2018