El Museu Casteller de Catalunya a Valls estrena marca i obre el compte enrere a la seva obertura aquest estiu

El Museu Casteller de Catalunya a Valls estrena marca i obre el compte enrere a la seva obertura aquest estiu

> Es presenta la marca “Món Casteller”, així com la identitat que el defineix i la visió que es vol assolir

> Tret de sortida pel desplegament de les accions del pla de comunicació i llançament encaminades a aconseguir el posicionament del MCC

El Museu Casteller de Catalunya encara la recta final abans de la seva propera obertura, aquest mateix estiu, en el nou equipament que s’aixeca a la plaça del Blat de Valls, cor del barri antic i Km0 del fet casteller. Avui, en un acte a l’Ajuntament de Valls, s’ha presentat la marca Món Casteller, Museu Casteller de Catalunya per a aquest innovador equipament cultural i turístic que s’ha de convertir en un centre d’experiències únic i singular que traslladi al visitant al món d’emocions i valors que envolten el fet casteller, combinant el patrimoni i la modernitat d’una tradició nascuda a Valls fa més de dos segles i declarada Patrimoni Immaterial de la Humanitat per la UNESCO.

Avui, a pocs mesos de la seva obertura, s’enceta el camí que ha de recórrer el MCC per donar-se a conèixer, per a promocionar-se com a símbol d’identitat del món casteller i per a difondre els seus valors i el seu paper com a museu i eina de transformació del seu entorn. Aquest és el principi per a començar a mostrar un projecte amb un llarg recorregut. La iniciativa, compartida per la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Tarragona, l’Ajuntament de Valls i la Coordinadora de Colles Castelleres, va arrencar l’abril de 2014 amb l’enderrocament dels 29 immobles que donarien pas al solar on un any després, el 2015, s’aixecaren 34 pilars simultanis per una àmplia representació del món casteller.

Aquest gener s’ha iniciat l’elaboració del Pla de Posicionament previ a l’obertura del Museu Casteller de Catalunya a Valls, de la mà de l’empresa Expertus Turisme i Oci. Des d’aleshores, s’ha estat treballant en l’elaboració del diagnòstic i en la definició de les estratègies inicials de posicionament del museu, amb reunions i entrevistes amb grups d’interès del territori.

També s’ha elaborat el cronograma d'actuacions, on es diferencien dos grans apartats. En primer lloc, un pla de màrqueting i posicionament intern, destinat a la població de Valls i al món casteller, on es desenvoluparan diverses activitats de socialització de la marca i l'equipament, tenint en compte de forma especial a la població més jove; i un altre extern, destinat als actors turístics, públics i privats de la destinació Costa Daurada, així com al mercat final.

El Pla de Posicionament que s’ha presentat avui defineix, després d’un procés de reflexió definit de manera col·lectiva, la visió que ha d’irradiar i difondre el nou museu de cara al futur: “Món Casteller, el Museu Casteller de Catalunya, s’ha convertit en un referent per als ciutadans i els sectors turístic, educatiu i cultural, donat el seu model de desenvolupament, fonamentat en l’excel·lència, la innovació i la col·laboració i orientat cap a un triple objectiu: protegir el patrimoni cultural immaterial, símbol de la identitat del món casteller, difondre i promoure els seus valors a nivell internacional i transformar el seu entorn.”

Els responsables del disseny del Pla de Posicionament han destacat en la presentació que aquest és un gran repte. El primer pas cap a aquesta visió ha estat definir un nom i una marca, però el que és més important, saber quin ha de ser el paper del museu, saber què n’espera la comunitat castellera, els ciutadans de Valls i d’altres localitats castelleres, i quina ha de ser la seva projecció educativa, turística i cultural. Això ha centrat el disseny del pla previ a l’obertura del museu, per tal d’identificar els seus atributs i valors, els sentiments que farà viure als visitants, la seva personalitat i la seva singularitat, com a pilars fonamentals per al seu posicionament.

D’altra banda, amb la presentació de la marca Món Casteller, s’ha destacat que no és només un nom i un logotip, sinó que s’ha volgut que transmeti la identitat del MCC i reflecteixi els valors de tota la comunitat castellera i d’una tradició que és Patrimoni de la Humanitat. La voluntat és que la marca, dissenyada per TGD creatius, sigui de tot el món casteller i que tothom se la faci seva i se l’apropiï.

Argumentari de comunicació

La personalitat de la marca i del MCC es trasllada amb els missatges continguts a l’argumentari de comunicació establert al Pla de Posicionament:

- Un museu al centre del món
El MCC és al centre del món casteller, on batega, amb força, la seva essència. Es troba situat on tot va començar fa 200 anys, just on es va començar a construir la personalitat castellera: força, equilibri, valor, i seny. Al centre del món es troba el MCC, un museu amb identitat pròpia per protegir el que li és propi. Un espai que mou i commou. Un somni amb seny, un repte emocionant. Fer teu el nostre món... i que te l’emportis a casa.

- L’altaveu del patrimoni mundial
El MCC es projecta cap a fora, des del centre del món cap al món. És patrimoni de la Humanitat. Vol compatir i fer de pont, dialogar i debatre. Vol entendre i fer-se entendre. És un espai obert, un vas comunicant, un carrer cap al barri, cap al poble, cap al món. És el portaveu dels castellers i l´altaveu de la humanitat.

- La seu de tothom
El MCC ha nascut casteller, inclusiu i plural, tolerant. És una seu solidària on tothom es troba com a casa. És una colla que acull als de dins i als de fora. La seu dels xiquets i xiquetes, de joves i vells, de Valls, dels pobles i ciutats castelleres i dels que no han fet mai un castell, homes i dones, que viuen i vénen. El Museu és per a totes i tots. Acollidor com una colla, és la seu de tothom.

- Un museu amb causa
El MCC és un museu compromès, que s’ha aixecat amb doble causa. És museu i instrument, el mitjà per assolir benestar i canvi. Vol servir i fer-se servir, transformar els visitants i el Barri Antic on s’aixeca com a nou equipament dinamitzador. És una eina de cohesió social, que educa, motiva i participa. Un museu compromès amb l’entorn i les persones. El progrés, la seva causa.

- Un treball d´equip
El MCC és el resultat i el principi de la col·laboració. És un treball d’un gran equip; el resultat de l’impuls de les institucions i les colles castelleres. Un impuls que ha de continuar amb la col·laboració de totes les seves veus. Amb la complicitat dels veïns i veïnes de Valls i de tots els pobles i ciutats del món casteller. Amb tot el seu orgull i la seva passió. Amb aliances i treball professional. Fins i tot, amb la inestimable aportació dels visitants, de totes les veus fent colla, fent equip, fent Museu.

- Un museu excel·lent
El MCC és innovador per dins i per fora. És un edifici emblemàtic, un relat modern i un equipament d’avantguarda. Una excel·lent combinació. La imatge més contemporània per a descobrir la tradició més arrelada. El MCC és un espai per a la reflexió i l’estudi, per a l’avanç i la ciència. Un espai innovador que innova. Amb seny i rigor, cap a l'excel·lència.

- Un museu vital
El MCC és una experiència festiva i emocionant. És una càrrega de sensacions, vital i optimista, com la colla castellera. Al MCC volem que et deixis portar, que et traslladis al cor de la festa, que la coneguis i entenguis, però sobre tot, que la sentis. Al MCC veuràs, escoltaràs i viuràs el nostre món. Volem contagiar-te del nostre sentiment, que surtis motivat i amb ganes de tornar a començar. Volem fer teu el nostre món, fer teva la nostra emoció.

Per últim, s’ha decidit donar suport a la marca amb un missatge permanent, que traslladi la idea més important d’entre totes aquestes i que ajudi a diferenciar la proposta del MCC de manera rellevant, que ajudi a posicionar-lo. Aquest ha estat un altre procés de reflexió, donat que el Museu té molts atributs rellevants i diferenciadors. La decisió s’ha pres tornant al moment inicial del projecte. De nou, tornant al kilòmetre zero, al moment en què es va decidir dur a terme aquest projecte, quan es va decidir retre homenatge al nostre món i compartir-lo amb la resta del món. Aquesta va ser la raó i aquest és el missatge permanent que acompanyarà sempre a la marca:

El nostre món, la vostra emoció

Amb les obres ja en la seva recta final i la presentació avui de la marca i el pla de posicionament comença, oficialment, el recorregut visible del Museu. Un primer període de temps en què es difondrà aquesta imatge i es donarà a conèixer tots els projectes que ajudaran a posicionar-lo com atractiu de referència entre diferents grups d’interès, tant la població local, com el món casteller i els principals prescriptors dels mercats objectius del Museu.

Avui es dona el tret de sortida a la implementació de les accions de Pla de Comunicació, entre les quals destaquen l’activació dels perfils a les xarxes socials i el desenvolupament de la pàgina web del museu. Ja estan al calendari, les activitats de sensibilització programades per donar a conèixer el paper del MCC al barri i a la ciutat de Valls; les accions de promoció, especialment destinades al canal d’intermediació turística com viatges de premsa i blocaires, viatges de familiarització d’agències de viatge i agents turístics, i ja s’han organitzat diferents trobades amb agents culturals i educatius. Estiguin atents.

VALLS · 1 DE MARÇ DE 2019